Analyseer ook het klantenbestand bij een overname

Wat de reden van een bedrijfsovername ook is, goed onderzoek naar hoe het bedrijf ervoor staat blijft van groot belang. Tijdens het  boekenonderzoek wordt er dikwijls veel tijd en aandacht besteed aan een grondige financiële analyse. Al te vaak wordt er te lichtzinnig omgegaan met het klantenbestand en het potentieel ervan.

“De groeiverwachting van het bedrijf, de waarde van het klantenbestand en het marktpotentieel geven juist een duidelijk beeld van de toekomstverwachting van het bedrijf”, zegt Jeroen Bakker, Account Director van Graydon Nederland.

Hoe kunnen best deze gegevens verzamelt worden?
Inventariseer de groeiverwachtingen voor de toekomst
Dit kan in eerste instantie gedaan worden door de ondernemer te vragen wat hij of zij verwacht, maar inzichten op basis van data geven een objectiever beeld. Interessante inzichten zijn o.a.:
- Zijn er sectorgegevens beschikbaar van de binnen- of buitenlandse markt?
- Kunnen de toekomstverwachtingen bevraagd worden bij de belangrijkste klanten?


Analyseer de waarde van het klantenbestand
Om hierin een beter inzicht te verwerven kunnen volgende vragen gesteld worden:
- Wat is de winstmarge per klant?
- Wat is de kredietwaardigheid van iedere klant?
- Wat is het groeipotentieel van de klanten?
- Zijn er klanten in financiële noodsituaties volgens bepaalde financiële databanken?
- Dezelfde vragen kunnen ook gesteld worden m.b.t. de strategische leveranciers

Breng het marktpotentieel in kaart
Naast een inzicht in welk marktsegment het huidig klantenbestand zit, is het eveneens van belang om te weten welk gedeelte van de markt nog geen klant is. Welke klantengroepen bieden de mooiste kansen op groei? Zonder dit inzicht blijft het groeipotentieel van het bedrijf dat u wilt overnemen een blinde vlek.
 
Volledig plaatje
"Zonder uitgebreid vooronderzoek mist u belangrijke informatie over het bedrijf dat u wilt overnemen. Kijk niet alleen naar de financiële cijfers, de positie van het bedrijf en wie er de leiding heeft, maar juist ook naar zaken die gaan over kansen in de toekomst. Alleen met deze informatie krijgt u een volledig plaatje om de overname tot een succes te maken," besluit Bakker.

Bron : briskmagazine.nl